Svaly ze železa a vepřová ouška na talíři

Objevování Bulharska na tradiční podzimní komunitní dovolené bylo pro dobrovolnice zážitkem.

Plni očekávání, kam až dojedeme naším novým tranzitem jsme dorazili do Kazanlaku. Je totiž potřeba nabrat požehnání a milosti ze mše svaté, což se nakonec vyplatilo. Pokračovali jsme do městečka Elena. Prošli pár kostelů a zakotvili ve zdejší tradiční hospůdce. Připili jsme na zdraví našeho nemocného člena Jardy, který zůstal v teple domova. Jídlo bylo výborné. Nakoupili jsme suvenýry v podobě pravé elenské slivovice a pokračovali v objevování krás Bulharska, tentokrát těch přírodních. Mohu doporučit vodopád Kaya Bunar, kde je možné dojít až na něj a úzkou soutěskou proti proudu řeky možná až k samému prameni. Tam jsem teda nedošla, neboť bych zatměla. Stmívá se už brzy a je třeba ještě dorazit do vesničky, jejíž jméno se ztratilo ve tmě zapomnění. Stejně tak i jméno pana faráře, který nás ubytoval.
Druhý den objevujeme krásy přírody a svalů
Ráno začínáme mší a jedeme do největší jeskyně na balkánském poloostrově, poblíž vesničky Devetaki. Přímo v jeskyních bývaly v minulosti rezervoáry na ropu a taky se tu natáčel film Postradatelní 2. Následně vyrážíme do krásného městečka Lovech. Zamáváme Vasilu Levskému – konečně vysoký chlap a svaly má dokonce ze železa. Pak navštívíme starodávné uličky a muzeum, kde jsou vystaveny kroje a hrnce, které obdivuje hlavně Markéta. Srdíčko jsme si podložili výborným obědem. Věděli jste o spojení borůvkového dipu a smaženého taveného sýra? Delikatesa. Odvážný Donbor ochutnával s úsměvem vepřová ouška, do chvíle, až to Petr Cvrkal nevydržel a půlku talíře ochlupené speciality dojedl. Nakoupily jsme typickou bulharskou keramiku do výbavy a na závěr navštívili kostel a zapálili svíčky za všechny, kteří na nás myslí i za ty, kteří se nás přimlouvají na věčnosti. Výlet jsme zakončili ve vesničce Staro Stefanovo, kde se zastavil čas. Cestou se jsme se modlili růženec, který náš výlet slavnostně korunoval a dodal Boží ochrany. Další informace o Bulharsku se můžete dočíst zde:  bulharsko.salesiani.cz